Pulut Mangga Hidangan Yang Sedap Sebagai Pencuci Mulut

Pulut Mangga Hidangan Yang Sedap Sebagai Pencuci Mulut

Pulut mangga ni sedapnya kalau dapat makan petang-petang ke. Tapi hn bedal je bila-bila pon boleh. Haritu masa cik ain buat terus makan pulut mangga lepas makan nasi. Hahaha.. MasyaAllah kenyang perut senang hati betul kan. Alhamdulillah Aisyahumaira pon suka kalau makan pulut ni senang kot nak kunyah dan ada rasa.

Resepi Pulut Mangga

Buah mangga ni antara kegemaran suami dan anak. Tapi tapi kenalah cari yang manis punya. Kalau tak manis mak dia je makan sorang-sorang. Lagi-lagi yang jenis masam tu perghhh cicah sambal kicap pedas terangkat beb.. haha.. So kalau yang manis-manis ni bagi kat diorang laa jawabnya. Buat pulut mestilah nak kene yang manis kann..

   

Bahan-bahan

Bahan pulut
  • 2 1/2 cawan beras pulut
  • 1 cawan santan
Bahan kuah santan
  • 3 cawan santan
  • 3/4 cawan gula
  • 1/2 tspn garam
  • Sedikit air
  • 1 1/2 tbsp tepung jagung
  • 2 helai daun pandan
  • Buah mangga

Cara penyediaan

  1. Rendam beras pulut selama 2 jam dan kukus selama 10 minit.
  2. Kemudian gaulkan pulut separuh masak dengan santan. Sambung kukus hingga pulut masak
  3. Di dalam pariuk, masukkan santan, air tepung jagung dan gula.
  4. Kacau rata. Kemudian masukkan garam dan pandan. Kacau hingga masak.
  5. Pulut mangga sedia dihidang. Selamat mencuba

Kalau nak mudah korang download je apps seminit resepi ni dekat handphone korang haaa..  dahsyat seminit resepi ni dah ada apps ok..untuk android dan apple pon dah ada tau..Untuk android boleh download kat SINI. Untuk apple boleh download di SINI. InsyaAllah sangat2 memudahkan kerja2 di dapur korang tauu..

Sumber : Seminit Resepi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

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
Penaja Hasyanaurah