Resepi Caramel Almond Popcorn Yang Mudah dan Sedap

Resepi Caramel Almond Popcorn Yang Mudah dan Sedap

Wahh cuti sekolah ni mesti banyak aktiviti yang boleh dilakukan dengan anak-anak kan. Salah satunya mungkin boleh ajak anak-anak buat caramel almond popcorn sendiri di rumah. Boleh jadikan caramel almond popcorn sebagai kudapan anak-anak. Tapi pastikan kurang manis la untuk anak-anak. Hehee..

Resepi Caramel Almond Popcorn

Selalu kalau hn makan popcorn ni masa tengok wayang je. Bila seminit resepi buat resepi popcorn ni bolehlah buat kudapan untuk anak nanti. Lagi-lagi caramel almond popcorn ni mesti anak suka bolehlah layan sambil tengok upin ipin dia. Memang cerita favourite dia la tu upin ipin..

   

Bahan-bahan Caramel Almond Popcorn

Bahan popcorn
  • 1/2 cawan bertih jagung
  • 30 gram butter
Bahan caramel
  • 1 cawan gula kastor
  • 1/2 cawan whipping cream
  • 50 gram butter
Tambahan
  • Kepingan badam

Cara Membuat

  1. Cairkan butter, dan masukkan bertih jagung. Tutup periuk dan biarkan bertih jagung memecah.
  2. Untuk membuat caramel, masakkan gula sehingga hangus. (jangan terlalu hangus)
  3. Masukkan butter dan whipping cream secara berperingkat. Kacau rata.
  4. Masukkan popcorn tadi, dan badam. Kacau rata
  5. Bakar popcorn pada suhu 130 darjah selama 10 minit sebanyak 3 kali. Sedia dihidang

Kalau nak mudah korang download je apps seminit resepi ni dekat handphone korang haaa..  dahsyat seminit resepi ni dah ada apps ok..untuk android dan apple pon dah ada tau..Untuk android boleh download kat SINI. Untuk apple boleh download di SINI. InsyaAllah sangat2 memudahkan kerja2 di dapur korang tauu..

Sumber : Seminit Resepi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

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
Penaja Hasyanaurah