5 Petua Memulihkan Kulit Wajah Yang Kelihatan Kusam-2

5 Petua Memulihkan Kulit Kusam Yang Kelihatan Di Wajah

5 Petua Memulihkan Kulit Wajah Yang Kelihatan Kusam

Petua Memulihkan Kulit Kusam Yang Kelihatan Di Wajah

Siapa je yang suka kalau ada orang tegur ‘ eh asal kulit kusam je aku  tengok kau ni?’ kann.. Kadang kita dah pakai dah produk macam-macam tapi bila tengahari je dah macam apa je muka kan. Kadang punca kulit kusam ni salah satu mungkin sebab pemakanan kita juga kan. Ok jom hn kongsi cara nak pulihkan kulit muka yang kusam ni.

1. Lemon

Potong lemon kepada 2 bahagian lalu perah air jus lemon ke dalam bekas bersih. Celupkan kapas ke dalam jus lemon dan sapukan pada kulit wajah. Lakukan sebelum tidur dan bilas keesokan pagi supaya air lemon dapat meresap.

   

2. Yogurt

Campurkan yogurt asli bersama madu. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 15 minit. Setelah selesai, bilas wajah dengan air bersih.

3. Susu

Cuci kulit wajah dengan susu atau gunakan masker yang diperbuat daripada susu. Amalkan dengan kerap untuk kesan yang lebih cepat dan berkesan.

4. Pisang dan Madu

Campurkan buah pisang yang telah dilumat halus dengan madu. Sapukan campuran tersebut pada kulit wajah. Biarkan selama 15 minit atau sehingga kering kemudian bilas dengan air bersih.

5. Air

Kekurangan air dalam badan menyebabkan kulit kering dan tampak tidak bermaya. Latih diri minum air 8 gelas sehari untuk membantu mengekalkan kelembapan kulit.

 

Sumber : Seminit Resepi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

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
Penaja Hasyanaurah