5 Petua Mudah Hilangkan Kulit Muka Jenis Berminyak-3

5 Petua Mudah Hilangkan Kulit Muka Jenis Berminyak

5 Petua Mudah Hilangkan Kulit Muka Berminyak

Petua Mudah Hilangkan Kulit Muka Berminyak

Selalu bila kulit muka berminyak ni banyak terdedah dengan persekitaran luar kan. Dengan panas teriknya memang boleh buat muka kita tak selesa. Macam hn jenis kulit muka kering jadi pelembap ke sangat-sangat diperlukan. Ok jom hn share petua untuk kulit muka berminyak pula.. Harap membantu korang ya..

1. Lemon

Campurkan sesudu lemon dengan sedikit madu dan susu. Sapukan pada kulit muka biarkan selama 10-15 minit sebelum dibilas. Boleh buat sekali sehari tau.

   

2. Yougurt

Ambil sesudu yogurt dan ratakan ke seluruh muka. Biarkan selama 15minit kemudian bilas. Boleh buat seminggu sekali. Tujuan dia membantu untuk menyerap lebihan minyak pada muka dan menanggalkan sel kulit mati.

3. Tomato

Kisarkan sebiji tomato sehingga lumat dan campurkan dengan sedikit madu. Sapukan rata pada muka dan biarkan selama 15 minit. Bila dah selesai bilas dengan air suam sehingga bersih.

4. Timun

Kisar timun segar sehingga hancur lalu jadikannya sebagai masker muka. Biarkan selama 30 minit kemudian bilas dengan air bersih. Boleh buat 2 kali seminggu untuk kesan yang lebih baik.

5. Garam

Masukkan garam ke dalam bekas berisi air suam. Kacau sehingga sebati kemudian cuci kulit muka bersama air garam tersebut. Lakukan sehari sekali.

Cubalah buat petua ni mana tau berhasil untuk korang yang jenis kulit muka berminyak. Yelah dulu hn masa zaman sekolah dulu bila main sukan je penat ke memang kulit muka berminyak rasa tak selesa gila lah. Kene standby pencuci muka dalam beg kalau rajin lah dapat cuci muka je pon dah lega kan.

Sumber : Seminit Resepi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PGRpdiBpZD0iaGFsYWxhZF9jb21wYW5pb25fYWRfZGl2X0VZVkFIZlQ4Qi13UExrTEZPS3RyRzdFNGdtUT1kaGJkc2xqaGJkRGpUY2h2TlRBMyIgc3R5bGU9ImRpc3BsYXk6IG5vbmU7Ij4gPHNjcmlwdCBpZD0id2lkZ2V0X2xpYl9FWVZBSGZUOEItd1BMa0xGT0t0ckc3RTRnbVE9ZGhiZHNsamhiZERqVGNodk5UQTMiIHNyYz0iaHR0cHM6Ly93d3cuaGFsYWwuYWQvYXNzZXRzL2phdmFzY3JpcHRzL3B1Ymxpc2hlci93aWRnZXRzL2hhZF93aWRnZXRfbGliLmpzIiBhc3luYz48L3NjcmlwdD4gPHNjcmlwdCBpZD0id2lkZ2V0X2Zvcm1hdHRlcl9FWVZBSGZUOEItd1BMa0xGT0t0ckc3RTRnbVE9ZGhiZHNsamhiZERqVGNodk5UQTMiIHR5cGU9InRleHQvamF2YXNjcmlwdCIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy5oYWxhbC5hZC9hc3NldHMvamF2YXNjcmlwdHMvcHVibGlzaGVyL3dpZGdldHMvd2lkZ2V0XzMwMF8yNTAuanMiIGFzeW5jPjwvc2NyaXB0PiA8aWZyYW1lIGlkPSJoYWxhbGFkX2Fkc19mcmFtZV9FWVZBSGZUOEItd1BMa0xGT0t0ckc3RTRnbVE9ZGhiZHNsamhiZERqVGNodk5UQTMiIHN0eWxlPSJkaXNwbGF5IDogYmxvY2sgOyIgbmFtZT0iaGFsYWxhZF9hZHNfZnJhbWUiIHRhcmdldC1kb21haW49Imh0dHBzOi8vd3d3LmhhbGFsLmFkIiB3aWR0aD0iMCIgaGVpZ2h0PSIwIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgbWFyZ2lud2lkdGg9IjAiIG1hcmdpbmhlaWdodD0iMCIgdnNwYWNlPSIwIiBoc3BhY2U9IjAiIGFsbG93dHJhbnNwYXJlbmN5PSJ0cnVlIiBzY3JvbGxpbmc9Im5vIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW49InRydWUiPiA8L2lmcmFtZT4gPHNjcmlwdCBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LmhhbGFsLmFkL2dldFdpZGdldEJvb3RzdHJhcD93aWRnZXRUb2tlbj1FWVZBSGZUOEItd1BMa0xGT0t0ckc3RTRnbVE9ZGhiZHNsamhiZERqVGNodk5UQTMiIGFzeW5jPjwvc2NyaXB0PiA8L2Rpdj4=
Penaja Hasyanaurah